Zon- en (huid) kanker

door | 17 juli 2016

zon.Uv-straling wordt als belangrijkste oorzaak van huidkanker beschouwd omdat het DNA-schade in de huid veroorzaakt. Dit moet echter sterk genuanceerd worden. Huidkanker wordt niet veroorzaakt door uv-straling op zich, maar door andere factoren die zorgen dat DNA-schade in de huid niet hersteld wordt. We hebben zonlicht nodig anders is leven überhaupt niet mogelijk. We hebben ook zonlicht nodig om vitamine D aan te maken, nota bene een stof die beschermt tegen kanker, ook tegen huidkanker.

Steeds meer onderzoek toont aan dat vitamine D nodig is om het ontstaan van huidkanker (niet-melanoom en melanoom) te voorkomen (Reichrath J, 2014). Melanoompatiënten met lage vitamine D waarden hebben dikkere tumoren en slechtere prognoses (Fields S, 2013).
Vitamine A en carotenoïden in de huid zijn natuurlijke zonnefilters. Ze absorberen uv-licht en beschermen daarmee de huid. Vitamine E doet hetzelfde. Ook vetzuren kunnen hier voor zorgen. Echter heeft het lichaam dan wel voldoende vitamine E nodig om de vrijkomende vetzuurradicalen weer te doen herstellen. Lage bloedwaarden van co-enzym Q10 verhogen het risico op melanoom. (Statines, cholesterol remmers, hebben een Q10 verlagend effect).
Verschillende studies tonen aan dat blootstelling aan de zon beschermt tegen kanker (ook huidkanker) en dat kanker meer voorkomt bij mensen die weinig in de zon komen. Een zonvakantie na de diagnose van melanoom vermindert de kans op terugkeer van de kanker met 70% (Gandini S, 2013).

Volgens sommige deskundigen verhogen zonnefilters en zonneblokkers het risico op (huid)kanker. Ze verminderen of blokkeren de aanmaak van vitamine D en nemen daarmee één van de belangrijkste beschermende factoren tegen het ontstaan van huidkanker weg. Sinds 1973 is het aantal gevallen van huidkanker fors gestegen. Volgens sommigen omdat we meer in de zon liggen maar volgens anderen omdat we sinds die tijd meer zijn gaan smeren. Hoe was het dan in de oude tijd met de landarbeiders die dagelijks in de zon aan het werk waren, kregen zij allemaal huidkanker?
Er is overigens ook geen bewijs dat zonnefilters en zonneblokkers huidkanker voorkomen (Diffey BL, 2009; Weinstock Ma, 1999; Dennis LK, 2003).
Kortom, er is nog zeker geen duidelijkheid wat het verband is tussen zonnebrand en huidkanker, want er zijn ook studies die een verhoogd risico op huidkanker door zonnebrand aantonen.
Overdaad schaadt zegt men dus zorg wel voor voldoende zonlicht en bescherm jezelf door middel van een kledingstuk, zonnebril en cap. Want wat wel zeker is dat je huid sneller verouderd bij een overmaat aan zonlicht.

Wat kunnen we nog meer doen ter bescherming?
Bescherming van binnenuit is zeer belangrijk dus zorg voor een gezonde leefstijl met voldoende groente en fruit. Daarnaast kunnen de volgende stoffen/voedingssupplementen ondersteunen; curcumine, groene thee,, broccoli, waterkers, resveratrol (rode wijn), druivenpitextract, vitamine A, C, D, E, co-enzym Q10, omega 3, carotenoïden e.a.

Bron: Placebonocebo juli/augustus 2016